Hyvinvointia viljasta

Jokunen vuosi sitten Suomeen rantautui termi superfood, jolla tarkoitetaan usein kaukomailta tulevia hyvin vitamiini- ja hivenainepitoisia luonnon antimia. Suomalaiset ovat asiaa sen kummemmin ajattelematta syöneet jo sukupolvesta toiseen melkoista superruokaa, kuten ruista, kauraa, marjoja ja kalaa. Me olemme Porin Leivässä ylpeitä siitä, että saamme olla osana ihmisten arkea tuottamassa hyvinvointia maistuvilla viljatuotteilla.

terveys 1

Leivällä on tärkeä rooli suomalaisten ruokavaliossa: viljatuotteet ovat merkittävä kuidun, raudan ja magnesiumin lähde. Muissa Euroopan maissa syödään enemmän leipää kuin Suomessa, mutta siitä saadaan vähemmän kuituja. Viljatuotteiden sisältämä ravintokuitu parantaa vatsan toimintaa. Kuitu antaa myös kylläisyydentunnetta, mutta ei sisällä juurikaan energiaa. Kuidulla on keskeinen merkitys suoliston bakteerikannalle ja hyvinvoinnille, mikä on puolestaan tärkeä tekijä ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Runsaasti kuitua sisältävää ruisleipää ei ole syyttä valittu kansallisruoaksemme.

terveys 2

Mutta ei vaaleampiakaan leipälajikkeita tarvitse sorsia. Nykyisin vaaleastakin leivästä saadaan kuitupitoista, tästä erinomaisena esimerkkinä Satakaura-leipämme. Kauralla hyytelöitymisominaisuutensa vuoksi muihin viljalajikkeisiin nähden suurempi elimistöä tasapainottava vaikutus. Kaura tasaa verensokerin vaihtelua ja kolesteroliaineenvaihduntaa. Satakaura Siemenet -leivässä on ravintokuitua 7,7 g / 100g ja Satakaura Härkäpavussa 6,6 g / 100 g. Kuitua suositellaan syötäväksi 25–35 g vuorokaudessa. Se täyttyy leivästä riippuen 5­­­–10 siivulla. Suosittelemme kuitenkin hankkimaan kuituja monipuolisista lähteistä.

terveys 3

Kuidun lisäksi Satakaura-leivissä on proteiinia yli 8 g / 100g. Kuitua ja proteiinia sisältävä ravinto nostaa verensokeria ylös hitaammin kuin esimerkiksi valkoinen vilja, riisi ja sokeri, ja auttaa näin osaltaan pitämään verensokeripitoisuuden tasaisena. Tasainen verensokeri hillitsee sokerisia mielitekoja eikä kuormita insuliinintuotantoa.

terveys 4

Lue lisää kuidun hyvää tekevistä ominaisuuksista: